J.P. Wiser's "första" 23-åring på fatstyrka

J.P. Wiser's 23-åring släpptes den 4/2 på Systembolaget till priset av 689 kronor och är en kanadensisk whiskey gjord till största delen på destillat av majs och råg. 23-åringen håller fatstyrka på 59.9%. Här är den i whiskybase

På etiketten till flaskan kan man läsa "our first ever cask strength whiskey blend". Samma etikett pryder även deras 23-åriga utgåva från 2019 släppt mot den kanadensiska marknaden, vilket gör detta till deras - åtminstone - andra släpp på fatstyrka. Som vän av ordning med klara surgubbe tendenser stör jag mig något på liknande felaktigheter.

Jag har redan tidigare bekantat mig med drycken utan att fundera närmare över doft- och smaknoter. Då lämnade den tyvärr intrycket av en något för kraftig ekig strävhet i smaken, vilket kanske inte är konstigt efter 23 år på fat. Hur upplever jag den nu?

Doft: En frisk mjuk doft av äppelklyftor som stått framme i solen ett tag övergår snart i en ton av gräs och russin. Jag upplever inte doften på något sätt som stickig trots alkoholstyrkan som närmar sig 60%, utan snarare mjuk, lättsam och behaglig.

Smak: Inleds med en härligt fyllig och balanserad sötma av mörka frukter och sirap som omsluter munnen i ett varmt täcke. Gott! Sötman övergår snart i en torrare pepprig ton av ekig strävhet. Fortfarande gott och strävheten lirar mycket bättre med mig idag i motsats till när jag tidigare först bekantade mig med drycken. I avslutet tar en mjukare söt fruktig ton av russin vid som sedan tynar bort och försvinner.

Omdöme: Trots att jag stör mig på den något vilseledande marknadsföringen om detta som den första fatstarka utgåvan någonsin av J.P. Wiser's, och trots att jag inledningsvis hade svårt för den i mitt tycke något för ekiga strävheten när jag först bekantade mig med drycken måste jag säga att jag gillar det här. Det är fantastiskt roligt att se (och prova) en vällagrad och åldersbestämd blended på fatstyrka. Dessutom för ett överkomligt pris. Smak och upplevelsemässigt landar den någonstans kring 86 poäng vilket för mig är en riktigt god whiskey.

Kommentarer