En underbar rökig 8-åring från Glen Scotia

Med sina tre aktiva destillerier bildar den lilla staden Campbeltown med omkring 5000 invånare Skottlands minsta whiskyregion.

Sedan 2008 hålls Campbeltown Malts Festival där Glen Scotia, Springbank och Glengyle öppnar dörrarna för allmänheten. Under årets festival släppte Glen Scotia en begränsad utgåva på hårt rökt malt destillerad 2013. Den är lagrad på first fill bourbonfat i sju och ett halvt år för att sedan flyttas över till ett års slutlagring på first fill Pedro Ximenez hogshead fat. Utgåvan håller fatstyrka på 56.5% abv. Här är den i whiskybase

Den 20 maj kom utgåvan till Systembolagets tillfälliga sortiment för 739 kr och det finns fortfarande i skrivande stund strax över dussinet kvar via beställningssortimentet samt i en rad olika butiker runt om i Sverige.

Doft: inleds med mörka frukter, russin. Svagt av gräs. En ton av sjögräs. Doften tar mig till havet med en havsnära sälta som blandar sig väl med en skitig, nästan industriell smuts som jag tycker mycket om. Inget alkoholstick trots den relativt unga åldern i kombination med fatstyrka. Detta lovar gott!

Smak: en tjockare, något oljig textur omsluter munnen och ger en härlig känsla! Den industriella, skitigare sötman tittar fram och blandar sig med sälta och tydlig torvrök tillsammans med mörka frukter och fatkaraktär. Blint hade jag nog gissat på en Smögen. Underbart! Smaken övergår sedan i en mild kryddig ton som snabbt lämnar över till mörka frukter och en något bitter ton av mörk choklad. Bitterheten är inte på något sätt oangenäm och tar aldrig över de andra smakerna utan bjuder istället in till nästa sipp.

Omdöme: Jag älskar rökig whisky. Jag älskar whisky som drar åt det något fylligare, oljigare hållet. Jag uppskattar också whisky med en något skitigare ton. Glen Scotia Single Malt Festival Edition 2022 tickar på så sätt in flera boxar som jag verkligen gillar och betyget blir därefter. 90 poäng.

Kommentarer