12-års jubileum från Smögen

Bild lånad från Smögen Whisky

Smögen började sin resa som whiskydestilleri då man fyllde sitt första fat med råsprit den 20 augusti 2010. Dagen därpå fylldes nummer två, 2/2010 på ett barriquefat som tidigare innehållit bordeauxvin. Ett barriquefat rymmer mellan 225-228 liter vilket innebär att whiskyn behöver sin tid att mogna i fatet. 12 år och två dagar senare buteljerades fatet. Det är alltså en bit svensk whiskyhistoria jag har möjlighet att prova här. Vilket jag i och för sig har möjligheten att göra varje gång jag smakar en svensk whisky, men för en som älskar Smögen är det omöjligt att inte bli en smula exalterad av att få smaka på resultatet av deras andra fyllda fat i ordningen.

Utgåvan håller fatstyrka på 58.5% och går att få tag på genom privatimport via utvalda Systembolagsbutiker för 2010 kr. Jag har ännu inte köpt en flaska utan mina noter kommer från fyra cl provade i ett lugnt hörn på Bishops Arms vid Gustav Adolfs torg i Malmö.

Doft: först gräs följt av en ton av tång. En lätt fruktighet. Jag får kämpa lite för att urskilja dofterna här. En söt, skitig torvig ton som jag älskar och ofta hittar i Smögens whisky, men som här vilar mer i bakgrunden. Svagt av mentol. Mer av den söta skitiga tonen som gör att jag förflyttas till ett verkstadsgolv med metalliska toner och spillolja i hörnen. Inget alkoholstick alls. Mycket behagligt.

Smak: små sippar bjuder på en härligt fyllig munkänsla med ett komplext sammelsurium av smaker som frigörs; sötma, hubbabubba, en fruktig något syrlig ton, ungefär som av mörka plommon. Sälta och även tonerna från tång återkommer i smaken och följs av en viss kryddig strävhet som släpper snabbt. Den skitiga sötman kommer tillbaka tillsammans med en slöja av rök som följer med i eftersmaken och stannar där. Detta är riktigt, riktigt gott!

Omdöme: jag älskar Smögen och jag uppskattar starkt deras karaktärsfulla och ofta brötrökiga whiskys. Single Cask 59/2011 är en favorit. Smögen 12 Jubilee 2/2010 bjuder inte på någon brötrökighet utan är istället en finstämd, komplex och karaktärsfull whisky att njuta av i små sippar. Länge. 92 poäng.

Kommentarer