Bushmills 21

Bild lånad från folk o folk

Nordirländska Bushmills marknadsför sig som världens äldsta aktiva destilleri och grundar det på att en markägare fick tillstånd att destillera i området redan 1608. Företaget som byggde destilleriet bildades dock först 1784, vilket torde vara gammalt nog utan att behöva skarva för att hävda sig i dessa sammanhang.

En rad utgåvor finns tillgängliga på bolaget. Den jag ska prova idag är 21-åringen lagrad på Oloroso sherry och bourbonfat för att sedan få en slutlagring på madeirafat. Den håller svaga 40% alkoholstyrka och kostar 1601 kronor på bolaget.

Doft: inleds fint med vinösa toner, krossade vindruvsstjälkar, vanilj och ljusa frukter. Därefter en något gräddig, mörkare fruktighet med fin sötma som för tankarna till en gräddtårta med färska, nyskurna jordgubbar. Det är finstämt, välintegrerat och alldeles underbart, utan något som helst alkoholstick.

Smak: följer doften hand i hand och inleder med en fin sötma av ljusa frukter, gröna äpplen och honung. Fruktsötman följs av en härlig, tilltagande syrlighet som övergår till en något torrare smak av svarta vinbär som stannar. En fantastiskt härlig smakresa! Detta är otroligt gott!

Omdöme: jag är snudd på golvad. Den här whiskyn har fått mig att omvärdera min syn på whisky som ges ut på 40%. Alkohol är en smakbärare och jag tycker oftast att så pass "låg" alkoholhalt ger en lite väl vattnig och ibland även en ganska intetsägande smakupplevelse. Denna är långt från det. Otroligt bra, precis som den är och definitivt väl värd sina 1601 kronor. 92 poäng!

Kommentarer