Isländskt rökt på fårskit

Bild lånad från destilleriets hemsida.

Eimverk är ett isländskt familjeägt destilleri som grundades så sent som 2009. Namnet är sammansatt av isländskans eima för destillera och verk för arbete. De släpper sin whisky under namnet Flóki och hämtar sitt korn från närområdet på ön.

Jag har inte tidigare smakat något från Eimverk och eftersom jag har en liten förkärlek för rökig whisky känns det givet att ge Flóki Sheep Dung Smoked Reserve en chans. I brist på torv röks kornet med spillning från får enligt isländsk tradition. Spännande! 

Den jag ska prova är en single barrel från fat #34 med flasknummer 115 och buteljerad 2022. Den är lagrad på fat som tidigare innehållit Flóki Young Malt (alltså maltsprit som inte hunnit fylla whisky ännu) och håller en alkoholhalt på trevliga 47%. Den finns tillgänglig i bolagets beställningssortiment för 721 kronor.

Doft: metallisk ton av newmake. Det här bådar inte gott. Enris, eller till och med enbär, följt av nagellacksborttagningsmedel. Svagt av vanilj och svagt av någon form av artificiell rökighet. Jag har aldrig smakat någon maträtt som är rökt på fårspillning så det kan vara att jag bara inte känner igen doften. Oavsett vad är detta inget vidare. Är smaken bättre?

Smak: inleds med sötma som övergår ganska direkt till en skarp spritig pepprighet. Den metalliska tonen av newmake kommer direkt efter i smaken och följs av en rökslöja. Detta känns mer som kortlagrat brännvin är whisky. Jag tittar ännu en gång på flaskan - den ska vara tre år gammal, men det märks inte.

Omdöme: jag beundrar Eimverks entusiasm och det är aldrig kul att såga något som andra lagt ner arbete på, men det här var tyvärr inget vidare på något plan. Jag undrar på allvar om destillatet faktiskt kan vara tre år gammalt. Det isländska klimatet kanske kräver längre lagring för att whiskyn ska bli välsmakande. Och kanske har den fyllts på i för hög alkoholstyrka vilket gör att spriten kräver än mer tid i fatet. Hur som helst: 60 poäng. Och då väger jag fortfarande inte in priset i min bedömning.

Kommentarer