Highland Queen 1561 30YO

Bild lånad från Clydesdale AB

Under märket Highland Queen släpps blended i olika åldrar, men även single malt med undertiteln Majesty. Den jag ska prova idag är en blended lagrad i minst 30 år på fat. Att jämföra den med de yngre utgåvorna av samma märke är poänglöst eftersom det inte är säkert att de olika utgåvorna är sammansatta av lika andelar sprit från samma destillerier. Jag får helt enkelt bedöma den utifrån vad den är - en vällagrad blended. Den håller 40% och finns i Systembolagets beställningssortiment för 1124 kr.

Doft: inleds med en sötma som får mig att tänka på rom snarare än whisky - min näsa är nog inte på topp ikväll. Mogna bananer tittar fram bland milda, lätta och försiktiga toner av gräs och torkade frukter. Sötma av vanilj omgivet av en slöja av någon form av sherry. Doften är len, försiktig och behaglig - utan att vara tråkig.

Smak: fin sötma med citrustoner och svagt av bananer även i smaken. Gradvis övergår sötman i en balanserad torrare och strävare ekig beska ackompanjerad av en lätt kryddighet. I eftersmaken lätta toner av artificiella bananer, så som i barndomens pulvermilkshake för er som växte upp under 80- och 90-talen. Riktigt gott!

Omdöme: detta var en riktigt trevlig blended, som är så mycket mer än bara försiktigt len och mjuk. Den är ju just det - men samtidigt med djup och kontraster i sötman och strävheten som utvecklas under smakens gång. 88 poäng - vilket i min bok ska läsas som en riktigt bra whisky.

Kommentarer