Dailuaine 16 Flora & Fauna

Bild lånad från Systembolaget.

Dailuaine är ett av alla Diageo-ägda destillerier vars sprit i huvudsak går till blend-industrin. I undantagsfall släpps de även som single malt och utgåvor i Flora & Fauna serien är det närmaste vi kommer officiella buteljeringar av dessa destillerier.

Den jag ska prova idag är deras 16-åring ur ovan nämnda serie. Den håller 43% och kom till bolaget den 3/3 i år. En flaska kostar 679 kronor vilket inte alls är blödigt för en 16-åring i dagsläget.

Doft: inleds försiktigt och nästan viskande med blommiga och vinösa toner. En ton som jag associerar till krossade vindruvskärnor följs av en lätt sötma av russin och kanske även mörka plommon. Nyckelorden här är försiktiga sherrytoner. Doften är trevlig, men tyvärr också ganska anonym.

Smak: här händer det grejor. En härligt fin sötma med tydligt vinösa toner. Mörka frukter. Russin även i smaken tillsamnans i sällskap av de mörka plommonen som nu återkommer med en lätt syrlig ton. Den syrliga tonen kompletterar sötman på ett mycket fint sätt och detta smakar sherrylagrat, men här har faten använts som en krydda snarare än att uppträda som en sherrybomb. Det tackar jag för! I avslutet dröjer sötsyrligheten sig kvar tillsammans med en lätt ton av mjölkchoklad. Mycket trevligt!

Omdöme: detta är en ganska försiktig, mogen och balanserad sherrylagring som inte sticker ut åt något håll alls. I regel har jag svårt för rena (orökiga) sherrybomber och även om doften var anonym så vinner Dailuaine tillbaka mig i smaken som jag uppskattar. Mycket. Helhetsomdömet blir 86 poäng.

Kommentarer